Noutăţi

Tineri și tinere, dornici să-și lanseze propria afacere după absolvirea Instituțiilor de Învățământ Profesional Tehnic

În perioada 3-15 iulie, 2017, la Chișinău și Bălți, s-au desfășurat 2 cursuri de antreprenoriat pentru absolvenții Instituțiilor de Învățământ Profesional Tehnic din țară. Scopul acestor cursuri a fost dezvoltarea abilităților antreprenoriale pentru inițierea afacerilor proprii.

 

La curs au participat 32 de tineri și tinere, care în cadrul activităților organizate, și-au revizuit planurile de afaceri și au identificat aspectele care trebuie îmbunătățite.

 

Programul de instruire s-a focusat pe evaluarea aprofundată a ideilor de afaceri, folosind modelul de business Lean Canvas și analiza economico-financiară a afacerii.

 

Aplicarea modelului Lean Canvas le-a oferit participanților posibilitatea de a testa operativ ideile de afaceri atât din punct de vedere a problemei soluționate de produsul / serviciului oferit de antreprenor cât și a resurselor utilizate în acest scop la etapa inițierii afacerii. Alături de formatoarele Elena Bordianu și Veronica Garbuz, beneficiarii au evaluat pas cu pas propriile idei de afaceri, identificând avantajul competitiv față de potențialii concurenți, segmentul de piață, canalele de distribuție și indicatorii economico-financiari ai afacerii. Participanții au completat cele 9 cadrane de bază ce alcătuiesc o “pânză” a ideii de afacere, cu scopul de a reduce la minim riscurile și costurile asociate etapei de start-up.

 

Dacă în urma testării produsului / serviciului oferit sau acumulării de noi informații, acesta are nevoie să introducă modificări esențiale în ideea de afacere, o poate face în timp record pe foaia sa, ajustând compartimentele Lean Canvas-ului. Odată completând întreaga pânză, tinerii pot ușor recurge la scrierea planului de afacere deoarece informația este sumată și aspectele cheie ale afacerii sunt deja analizate, cu riscuri și investiții minime.

 

Ion Maican este de părere că “Lean Canvas-ul este un instrument foarte util pentru start-up-uri, deoarece prezintă pe înțeles 9 din cele mai importante aspecte ale unei afaceri.”

 

Ghidați de D-nul Tudor Lupașcu, tinerii au învățat “să comunice” cu bilanțul contabil. Prin exerciții practice, beneficiarii programului de instruire au învățat să atribuie fiecărei părți din bilanț elemente ale patrimoniului pe care planifică să-l utilizeze la inițierea afacerii, să identifice costurile produsului sau serviciului, să prognozeze real cheltuielile și veniturile pe un termen scurt si mediu, să calculeze pragul rentabilității propriei afaceri.Studiile de caz i-au ajutat să înțeleagă importanța unei planificări corecte a afacerii.

 

La acest subiect Cristina Coca a menționat că „în cadrul acestui modul mi-am dat seama ce trebuie să schimb în planul meu de afaceri, am decis să-l simplific, voi modifica și numărul de angajați…”

 

Analiza economico-financiară a afacerii s-a dovedit a fi foarte utilă pentru tineri, întrucât anume la acest capitol, în procesul de elaborare a planurilor de afacere, ei s-au confruntat cu cele mai multe dificultăți.

 

Majoritatea participanților au apreciat planificarea financiară la justa ei valoare și la finele cursului au ajuns la concluzia că nu este atât de complicată cum părea la prima vedere, poate fi înțeleasă și ușor aplicată la definitivarea planului de afaceri, dacă este explicată simplu, clar, având la bază diferite exemple.

 

La acest capitol, Carolina Lungu, a subliniat faptul că “inițial, în planul de afacere, costurile au fost foarte mari, acum știu că trebuie să le revizui, astfel planul financiar trebuie puțin modificat”, iar

 

Elena Rotaru a menționat că “…am făcut o claritate în tot ceea ce ține de cifre, contabilitate, gestionare, bilanț contabil, calcularea indicatorilor de performanță, identificarea resurselor de finanțare a afacerii…”

 

Referindu-se la așteptările inițiale, mulți dintre ei au menționat că suportul pe care l-au primit, a întrecut cu mult așteptările pe care le-au avut la începutul cursului.

 

Câteva impresii ale participanților:

 

Dmitrii Croitor

 

Sunt foarte mulțumit că d-nul Tudor Lupașcu ne-a explicat în detalii ciclul de producție, și anume organizarea producției, de care depinde succesul afacerii. Am înțeles că riscurile trebuie evaluate minuțios, atunci când elaborăm planul de afaceri.”

 

Donea Constantin

 

“…anume aici am început să înțeleg esența bilanțului contabil …cunoștințele acumulate îmi inspiră și mai multă încredere în forțele proprii și îmi dau curajul de a participa la programul de granturi.”

 

Mihaela Botezatu

 

Programul de instruire este foarte benefic pentru viitorii antreprenori, care vor să-și lanseze afacerea și să prospere în domeniul ales. Orele de curs m-au ajutat să am o altă viziune asupra afacerii mele.”

 

Popescu Alexandru

 

Cursul este diferit de cel din școală, disciplina Bazele Antreprenoriatului este o inițiere a cunoștințelor în dezvoltarea unei afaceri. La acest curs ni s-a arătat cum putem utiliza noțiunile în viața reală, atunci când într-adevăr vrem să lansăm o afacere.”

 

Morari Cristina

 

Orele de instruire, inclusiv momentele mai dificile în asimilarea informațiilor, m-au motivat și mai mult să merg mai departe, m-au ambiționat să caut resurse, pentru ca planul meu de afacere să devină un business de succes.”

 

La finele cursului toți participanții s-au ales cu certificate de mențiune.

 

După absolvirea Cursului, tinerii pot beneficia în continuare de ore de consultanță individuală, oferite de către echipa CEDA și AFA Bălți, pentru a-i ajuta la finalizarea planului de afaceri și ulterior pentru a aplica la programul de granturi disponibil pentru ei în cadrul proiectului MEEETA, finanțat de LED.

 

În acest sens, încurajăm tinerii să expedieze formularul de aplicare la programul de granturi și le urăm succes în inițierea afacerilor proprii!

 

Cursurile au fost organizate de către Centrul pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri (CEDA), în parteneriat cu Asociația Femeilor de Afaceri din mun. Bălți în cadrul Proiectului „Activitatea de Instruire în Domeniul Antreprenoriatului și Angajării în Câmpul Muncii” (MEEETA IV), implementat cu suportul financiar al Fundației „Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein” (LED).